PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
nauczyciela mianowanego
ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego
MGR …………………….
Imię i nazwisko:
|
mgr ……………….
|
Kwalifikacje:
|
- dyplom ukończenia uzupełniających studiów magisterskich na kierunku pedagogika w zakresie pracy socjalnej i opiekuńczo- wychowawczej
- dyplom ukończenia studiów wyższych zawodowych na kierunku pedagogika w zakresie pedagogika resocjalizacyjna z elementami profilaktyki
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie bibliotekoznawstwo i informacja naukowa
|
Stanowisko:
|
pedagog szkolny/bibliotekarz
|
Staż pracy:
|
9 lat
|
Placówka oświatowa:
|
Szkoła Podstawowa …………………………..
|
Dyrektor placówki oświatowej:
|
mgr ……………………
|
Czas trwania stażu:
|
2 lata i 9 miesięcy
tj. 01.09.2016r. – 31.05. 2019r.
|
Cel główny:
|
Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego
|
„Kto się przestaje rozwijać, umiera”
Antoine de Saint- Exupery
Podstawa prawna:
- Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2013 r., poz. 393 ).
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 1 marca 2013 r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
- 8. 1. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej,
2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły,
3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego – z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Czynności organizacyjne
|
Zadania do wykonania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Sposób dokumentowania
|
1. Poznanie procedury awansu zawodowego
|
- analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli
- złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu
- sporządzenie planu rozwoju zawodowego
|
wrzesień 2016r.
|
- poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu
- plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
|
2. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego
|
- analiza własnej pracy
- doskonalenie warsztatu pracy
- gromadzenie dokumentacji w formie elektronicznej i papierowej
- uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego
|
cały okres stażu
|
- gromadzenie dokumentów: świadectw, sprawozdań, zaświadczeń, ocen
- ocena dorobku zawodowego dokonana przez dyrektora szkoły
|
3. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
|
- opracowanie sprawozdania z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego
|
maj 2019
|
- sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
|
4. Złożenie wniosku po zakończeniu stażu o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego
|
- prawidłowe wypełnienie wniosku
|
czerwiec 2019
|
- wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego
|
WYMAGANIA NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA STOPNIA AWANSU NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
§ 8 ust. 2 pkt. 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
|
Zadania do wykonania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Sposób dokumentowania
|
1. Współtworzenie dokumentacji szkoły
2. Doskonalenie własnego warsztatu pracy i metod pracy pedagogicznej. Uczestniczenie w różnych instytucjonalnych formach doskonalenia zawodowego podnoszących kompetencje, nadających kwalifikacje, doskonalących wiedzę i umiejętności
3. Uczestniczenie w różnych formach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
4. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych wynikających z potrzeb uczniów
5. Wykorzystywanie nowatorskich metod i form pracy
6. Pełnienie funkcji przewodniczącej zespołu do spraw udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej
7. Współpraca z rodzicami i środowiskiem rodzinnym
8. Przeprowadzanie kampanii, akcji szkolnych
9. Realizacja programów profilaktycznych
|
- współtworzenie dokumentacji szkoły: statut, program wychowawczy, program profilaktyki, regulaminy, kalendarz imprez oraz inne zgodnie z potrzebami szkoły
- organizowanie i współorganizowanie konkursów wewnątrzszkolnych
- aktywny udział w formach doskonalenia (warsztatach metodycznych, kursach, szkoleniach, konferencjach) organizowanych przez placówki doskonalenia zawodowego i inne instytucje, adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły
- udział w szkoleniowych radach pedagogicznych
- prowadzenie zajęć adekwatnych do potrzeb uczniów (zaj. biblioterapeutyczne, zaj. ogólnorozwojowe, zaj. integracyjne)
- stosowanie w pracy metod aktywizujących i innowacyjnych np. Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherbone, zaj. z wykorzystaniem chusty animacyjnej
- określenie form pomocy
- koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej dotyczących danego ucznia
- pedagogizacja rodziców (spotkania ze specjalistami, referaty, pogadanki, konsultacje indywidualne)
- organizowanie spotkań z rodzicami wykonującymi ciekawe zawody. Spotkanie w szkole lub w miejscu pracy rodzica. Rozmowa, poznanie interesujących zawodów.
- wyszukiwanie ciekawych kampanii, akcji szkolnych
- opracowanie i realizacja założeń
- realizacja programów wg. ustalonego planu pracy (m.in. „Nie pal przy mnie, proszę”)
- dokonanie ewaluacji przeprowadzonych programów
|
okres stażu
okres stażu
okres stażu
okres stażu
okres stażu
okres stażu
okres stażu
okres stażu
|
- dokumentacja szkolna
zaświadczenia o ukończeniu formy doskonalenia
- zaświadczenia
- wpisy w księdze protokołów
- dziennik pozalekcyjny
- wpisy w dziennikach zajęć
- zdjęcia
- sprawozdanie
- sprawozdania
- zdjęcia
- sprawozdanie
|
§ 8 ust. 2 pkt. 2
Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
|
Zadania do wykonania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Sposób dokumentowania
|
1. Umiejętne stosowanie technologii komputerowej i informatycznej w swojej pracy
2. Współpraca w prowadzeniu strony internetowej szkoły
3. Wykorzystywanie nośników audiowizualnych w trakcie pracy
4. Wykorzystywanie technologii komputerowej do samokształcenia - Internet
|
- opracowywanie dokumentów, sprawozdań, scenariuszy, planów pracy, raportów z wykorzystaniem komputera
- wykorzystywanie w pracy dydaktycznej encyklopedii multimedialnych i Internetu
- korzystanie z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż
- umieszczenie planu rozwoju zawodowego oraz innych opracowanych materiałów na stronach internetowych
- przygotowanie prezentacji promującej pracę naszej szkoły
- promocja szkoły, prezentacja osiągnięć uczniów na portalu społecznościowym szkoły
- aktualizowanie strony internetowej, zamieszczanie sprawozdań, artykułów, zdjęć.
- uzupełnianie i wzbogacanie własnego zestawu pomocy dydaktycznych (płyty CD, VCD I DVD) – wykorzystywanie ich w pracy z dziećmi
- relacjonowanie ważnych wydarzeń szkolnych za pomocą aparatu cyfrowego
- systematyczne korzystanie ze stron internetowych związanych z awansem zawodowych
- aktualizowanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego
- wymiana doświadczeń zawodowych za pośrednictwem komunikatorów oraz na forach internetowych.
|
cały okres stażu
marzec 2017
cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
|
- dokumentacja, sprawozdania, scenariusze, plany
- zapisy w dzienniku lekcyjnym, prezentacje
- wpisy na stronie internetowej
- pomoce dydaktyczne
- zdjęcia
- wykaz stron WWW
|
§ 8 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć
|
Zadania do wykonania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Sposób dokumentowania
|
1. Prowadzenie rad szkoleniowych w ramach WDN dla kadry pedagogicznej
2. Współpraca z nauczycielami i wychowawcami
3. Zajęcia otwarte dla nauczycieli oraz studentów kierunków pedagogicznych
4. Udział w pracach zespołu ds. udzielania pomocy psych.- ped
|
- przygotowanie materiałów, prezentacji multimedialnych na posiedzenia rad szkoleniowych.
- wspólne omówienie sytuacji wychowawczej i dydaktycznej uczniów z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych
- pomoc w ustaleniu form i metod pracy w stosunku do uczniów objętych opieką psychologiczno- pedagogiczną
- dostosowanie wymagań edukacyjnych
- przygotowanie scenariuszy i przeprowadzenie zajęć otwartych
- karty praktyk studenckich
- dzielenie się wiedzą z zakresu psychologii, pomoc w opracowaniu IPET, analizie opinii i orzeczeń, przydział form pomocy
|
czas trwania stażu; wedle potrzeb
czas trwania stażu
okres stażu; wedle potrzeb
wg potrzeb
|
- wpisy w Protokole
- poświadczenie nauczycieli współpracujących
- scenariusze zajęć
- Indywidualne Programy Edukacyjno- Terapeutyczne, poświadczenie zapoznania się z opiniami przez n-li
|
§ 8 ust. 2 pkt. 4a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich
|
Zadania do wykonania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Sposób dokumentowania
|
1. Opracowanie i wdrożenie programu „Nie jestem nerwus”
2. Opracowanie i wdrożenie programu rozwoju czytelnictwa „Jak nie czytam, jak czytam!”
3. Opracowanie i wdrożenie programu wychowawczego ,,Savoir-vivre bez tajemnic’’.
4.
|
- opracowanie programu
- realizacja programu wg. ustalonego planu pracy
- dokonanie ewaluacji wdrożonego programu
- opracowanie programu
- realizacja programu wg. ustalonego planu pracy
- dokonanie ewaluacji wdrożonego programu
- opracowanie programu
- realizacja programu wg. ustalonego planu pracy
- dokonanie ewaluacji wdrożonego programu
|
2016/2017
2017/2018
2018/2019
|
opracowany program
opracowany program
opracowany program
|
§ 8 ust. 2 pkt. 4c
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
|
Zadania do wykonania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Sposób dokumentowania
|
1. Pozyskiwanie środków finansowych na rzecz lepszego funkcjonowania placówki
2. Prowadzenie zajęć z biblioterapii
3. Pedagogizacja i wsparcie dla rodziców
4. Udział w akcjach charytatywnych
5. Współorganizowanie spotkań uczniów i pracowników szkoły z władzami lokalnymi oraz innymi jednostkami
|
– wyszukiwanie możliwości pozyskania środków na rzecz lepszego funkcjonowania szkoły
- pisanie wniosków
– ukończenie kursu „Bajkoterapia czyli terapeutyczna rola bajek” - prowadzenie zajęć z dziećmi;
– przygotowywanie i organizowanie występów artystycznych z okazji różnych uroczystości szkolnych
– prowadzenie zajęć otwartych
- zamieszczanie artykułów dla rodziców na stronie internetowej szkoły
- szeroko rozumiane poradnictwo (zakres działań instytucji pomocowych, pomoc w trudnej sytuacji materialnej, pogadanki, szkolenia, rozmowy indywidualne)
– udzielanie pomocy rodzicom dzieci niepełnosprawnych (gromadzenie przepisów prawnych; współorganizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej)
– systematyczne przekazywanie bieżących informacji na temat zmian zachodzących w systemie oświaty
– zachęcanie i motywowanie do udziału w akcjach
- zapraszanie gości z różnych instytucji
- wyjazdy z uczniami (np. Fundacja Pomocy Dzieciom itp. )
|
okres stażu
okres stażu
okres stażu
|
– potwierdzenie dyrektora
– zaświadczenia z kursu
- przykładowe konspekty zajęć
– zdjęcia
– konspekty zajęć
- teksty artykułów
- notatki służbowe
- podziękowania
- wpisy w dzienniku
- wpisy w dokumentacji szkolnej
|
§ 8 ust. 2 pkt. 4e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami
|
Zadania do wykonania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Sposób dokumentowania
|
1. Współpraca z organizacjami, instytucjami oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz dziecka i edukacji w środowisku lokalnym
2. Podejmowanie działań na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej
3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów
4. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb edukacyjnych uczniów
5. Udział w spotkaniach zespołów interdyscyplinarnych
6. Organizacja akcji charytatywnych dla dzieci z domu dziecka , osób potrzebujących
|
- współpraca z policją, kuratorami sądowymi - podejmowanie działań mających na celu zapobieganie narkomanii, alkoholizmowi, nikotynizmowi, niedostosowaniu społ., demoralizacji wśród dzieci oraz zaznajomienie ich z zasadami bezpieczeństwa
- współpraca z pielęgniarką (higiena pracy, ciała i jamy ustnej)
- współpraca z PPP w Żywcu (kierowanie na badania, opinie, orzeczenia. Udział w „grupie wsparcia pedagogów i psychologów szkolnych”)
- współpraca z Fundacją Pomocy Dzieciom w Żywcu (zaj. integracyjne z dziećmi niepełnosprawnymi)
- współpraca z Samorządową Biblioteką Publiczną w Żywcu - współpraca z Samorządem Uczniowskim szkoły (akcje, konkursy, inne przedsięwzięcia)
- rozpowszechnianie wiedzy z zakresu możliwości skorzystania z pomocy materialnej w postaci stypendium i zasiłku szkolnego oraz innych form pomocy rodzinie
- diagnozowanie sytuacji środowiska szkolnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzin wielodzietnych, rozbitych, w celu zorganizowania różnych form pomocy
- systematyczna współpraca z MOPS w zakresie pomocy materialnej dla potrzebujących
- poszukiwanie nowych form i sposobów pomocy rodzinom dysfunkcyjnym oraz borykających się z problemami finansowymi.
- stała współpraca z wychowawcami w zakresie niwelowania negatywnych zachowań uczniów
- obserwacja ucznia w różnych sytuacjach szkolnych. Nawiązanie współpracy z jego rodzicami. Współpraca z MOPS, PPP, Sądem Rejonowym, w celu pomocy dysfunkcyjnej rodzinie.
- analiza opinii oraz orzeczeń z PPP, kierowanie uczniów na odpowiednie zajęcia kompensacyjno – korekcyjne, wyrównawcze
- współpraca z nauczycielami w celu szybkiego zauważenia problemów szkolnych oraz kierowania opiekunów do właściwej poradni
- analiza w zespole problemowej sytuacji
- w razie potrzeb rozmowa ze sprawcą/ ofiarą przemocy
- propozycje naprawcze/ pomocowe
- przeprowadzenie zbiórki odzieży, żywności, zabawek, słodyczy
|
okres stażu
okres stażu
okres stażu
okres stażu
w razie potrzeb
okres stażu
|
- opis współpracy, dziennik lekcyjny, zeszyt informacji o uczniu, potwierdzenie opiekuna SU
- zaświadczenia o współpracy
- zaświadczenie o współpracy
- notatki wychowawców w dziennikach lekcyjnych
- poświadczenie o współpracy
- potwierdzenie
dyrektora
- podziękowania
|
§ 8 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony
|
Zadania do wykonania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Sposób dokumentowania
|
1. Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz indywidualnych planów pracy dla dzieci z niepełnosprawnością
2. Rozpoznanie i rozwiązanie pojawiających się w szkole problemów edukacyjnych i wychowawczych
3. Opis i analiza dwóch przypadków - rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych.
|
– dokonanie diagnozy funkcjonalnej dziecka
- opracowanie programu dla konkretnego dziecka
- współpraca z rodzicami , nauczycielami (zebrania, konsultacje, rozmowy indywidualne)
- wywiad środowiskowy
- ustalenie metod pracy i form pomocy
- analiza efektów podjętych działań
- identyfikacja problemu
- geneza i dynamika zjawiska
- znaczenie problemu
- prognoza
- propozycje rozwiązania
- wdrażanie oddziaływań
- efekty oddziaływań
|
okres stażu
okres stażu
okres stażu
|
– opracowany program
- dokumentacja szkolna
- studium przypadku
|
Plan rozwoju zawodowego jest otwarty i może ulec modyfikacji i aktualizacji adekwatnie do potrzeb nauczyciela i szkoły.
|